Dobro i zło w Beyond Good & Evil

Beyond Good & Evil to komputerowa przygodowa gra akcji z 2003 roku, wyprodukowana i wydana przez Ubisoft na PlayStation 2, Xbox, GameCube i komputery osobiste. Jego historia koncentruje się na przygodach Jade, dziennikarki śledczej sztuk walki, która współpracowała z grupami oporu, aby odkryć spisek obcych na całym świecie. Gracze kontrolują Jade i jej sojuszników, rozwiązując zagadki, walcząc z wrogami i zbierając dowody fotograficzne.

Gra została wyprodukowana przez 30 pracowników firmy Ubisoft Pictures o kryptonimie Project BG&E, a proces produkcji trwał ponad trzy lata. Jednym z głównych celów obieranych podczas produkcji gry jest zapewnienie graczom sensownej fabuły i dużej swobody poruszania się w przedstawionym świecie, pomimo stosunkowo liniowej struktury, wykraczającej poza dobro i zło.

Podczas Electronic Entertainment Expo w 2002 roku gra otrzymała negatywne recenzje, co skłoniło deweloperów do zmiany niektórych mechanik gry, w tym projektu postaci Jade. Ancel starał się również dostosować proces produkcji, aby gra była atrakcyjna dla potencjalnych konsumentów. Krytycy gry chwalili jakość animacji, przedstawiony świat, fabułę i projekt, ale krytykowali kwestie techniczne i system walki w pracy Ancela. Beyond Good & Evil został nominowany jako najlepsza gra 2004 roku podczas Game Developers’ Choice Awards.

Beyond Good & Evil
Beyond Good & Evil

Choć początkowo uważany za komercyjną porażkę, z czasem stał się fanatyczną grą. W 2011 roku Xbox Live Arcade i PlayStation Network wydały remake „Beyond Good and Evil”, odpowiedni dla telewizorów obsługujących rozdzielczość Full HD. Prequel Ancela „Beyond Good and Evil 2” jest w produkcji.

Beyond Good and Evil wydarzyło się w 2435 roku na planecie Hillis na skraju galaktyki. Styl architektoniczny miasta, w którym znajduje się gra, przypomina prowincje europejskie. Sam świat przedstawiony jest mieszanką elementów nowoczesnych (istnienie e-maili i kart kredytowych) oraz tradycyjnych elementów science fiction i fantasy (statki kosmiczne, antropomorficzne zwierzęta żyjące z ludźmi). Na początku gry Hillis jest oblegany przez kosmitów zwanych „DomZ”, którzy porywają różne stworzenia i/lub czerpią z nich witalność, by wykorzystać je jako energię lub zamienić w niewolników.

Zanim rozpoczęła się właściwa akcja gry, do władzy doszła wojskowa dyktatura zwana „Sekcją Alfa”, obiecująca ochronę ludności przed takimi zagrożeniami. Jednak wbrew publicznym zapewnieniom Alpha Sections okazała się nieskuteczna w walce z DomZ. Jako sojusznik DomZ, podziemna organizacja ruchu oporu IRIS Network rozpoczęła walkę z sekcjami Alpha. Bohaterką Beyond Good and Evil jest młoda dziennikarka Jade (głos Jody Forrest). Jade mieszka w latarni morskiej na wyspie, na której mieszkają także dzieci osierocone w wyniku ataku DomZ. Pey’j (David Gasman) to postać przypominająca dzika, wujek Jade i jej obrońca.

Podczas misji Jade asystowała tajnemu działaczowi IRIS, Double H. Secundo, to robot sztucznej inteligencji wbudowany w urządzenie Jade, będzie dawał jej wskazówki i zbierał zdjęcia, które zrobiła. Głównymi przeciwnikami w grze są najeźdźcy arcykapłan DomZ [DomZ High Priest] i dowódca Sekcji Alfa, generał Kehck, który wykorzystywał propagandę, aby zdobyć poparcie Hillów, ale sam porywał obywateli i wysyłał ich do DomuZ.

Beyond Good & Evil
Beyond Good & Evil

Beyond Good & Evil to przygodowa gra akcji z mechanizmami rozwiązywania zagadek i skradania się. Gracz kontroluje protagonistę o imieniu Jade z perspektywy trzeciej osoby. Może biegać, przekradać się, przeskakiwać przez przeszkody, wspinać się po drabinach, pchać lub niszczyć drzwi. Gracze kontrolują Emerald i wkradają się do szeregu wrogich obiektów, aby poznać prawdę o wojnie z obcymi zagrożeniami. Gracze operują w świecie gry, rozwiązują zagadki i zabijają kosmitów, aby wejść do obszaru zawierającego potencjalne dowody.

Jade używa narzędzi, takich jak kije Daï-jo do walki bez broni, frisbee dalekiego zasięgu i kamery. Gdy bohaterka zostaje zraniona przez wroga, wskaźnik zdrowia Jade przedstawia czerwone serce. Wskaźnik ten można zregenerować, gdy gracz kupi fikcyjny przedmiot reprezentujący żywność. Jeśli bohaterka straci całe zdrowie, gra rozpoczyna się od ostatniego punktu kontrolnego.

W pewnym momencie możesz robić postępy w grze tylko wtedy, gdy współpracujesz z innymi postaciami. Kontroluje je komputer, a gracze mogą sterować nimi tylko za pomocą poleceń, które pojawiają się w określonym momencie. Na przykład gracz może nakazać im wykonanie „ataku mocy”, aby wróg wyskoczył w powietrze lub stracił równowagę, czyniąc go podatnym na atak Jade. Kamery Emerald mogą służyć nie tylko do zbierania dowodów i realizacji zamówień, ale także do fotografowania gatunków zwierząt i sprzedawania ich w zamian za pieniądze.

Kamera Jade ma również możliwość skanowania obiektów, dzięki czemu może zebrać więcej informacji o swoim otoczeniu. Po zdobyciu specjalnych rękawic Gyrodisk, Jade może użyć kamery do zaatakowania wroga i zdalnej aktywacji urządzenia. Beyond Good & Evil uzupełniają także mini gry i dodatkowe zadania dostarczane przez postacie niezależne. Aby podróżować po świecie gry, a także brać udział w zawodach i innych mini grach, gracze mogą korzystać z poduszkowców. Później możesz zdobyć statek kosmiczny „Beluga”. Poduszkowiec można podłączyć do statku kosmicznego.

Oba pojazdy muszą zostać ulepszone, aby umożliwić graczom dotarcie do następnego obszaru i dalsze postępy w grze. Ulepszenia opłacane są perłami zdobywanymi poprzez wykonywanie zadań w grze, eksplorację poszczególnych obszarów, kolekcjonowanie katalogów zwierząt czy wymianę ich zdjęć.

Grę możecie kupić na GOG.com, tu macie link: Beyond Good & Evil 

Mój poprzedni artykuł: Początek pięknej serii – Battlefield 1942

Źródło: Wikipedia

OldSchoolGames

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Post comment