King’s Bounty protoplasta serii Heroes

King’s Bounty to turowa gra wideo fantasy zaprojektowana przez Jona Van Caneghema i wydana przez New World Computing w 1990 roku. Fabuła gry podąża za postacią gracza, bohaterem króla Maximusa i otrzymuje rozkaz odbicia Berła Porządku z rąk chaotycznych sił dowodzonych przez Oddech Arika Smoka. King’s Bounty jest w szczególności uważany za prekursora serii gier Heroes of Might and Magic.

W 2008 roku ukazała się kontynuacja zatytułowana King’s Bounty: The Legend. Następnie pojawiły się kolejne sequele, w tym King’s Bounty: Armored Princess, King’s Bounty: Crossworlds, King’s Bounty: Warriors of the North i King’s Bounty: Dark Side.

Gracz prowadzi bohatera i jego armię przez cztery kontynenty, zdobywając 25 fragmentów mapy ujawniającej ukrytą lokalizację Berła Porządku, zanim król Maximus umrze. Wszystkie szczegóły tego zadania pozostawia się graczowi, co pozwala na elastyczną rozgrywkę. Na przykład nie są wymagane wszystkie rozrzucone sekcje mapy; jeśli gracz jest w stanie poprawnie określić położenie miejsca pochówku berła przed zdobyciem wszystkich 25 fragmentów mapy, gra jest wygrana.

King's Bounty
King’s Bounty

Jeśli berło nie zostanie odzyskane przed śmiercią króla Maximusa (czas różni się w zależności od poziomu trudności), gra kończy się porażką. Lokalizacja berła, artefakty i zamki, które zamieszkują złoczyńcy, są losowe w każdej grze, co zwiększa jej powtarzalność.

Bohater otrzymuje od króla cotygodniowe zlecenie wytropienia 17 złoczyńców na 4 kontynentach. Z każdą porażką armii coraz silniejszego złoczyńcy, postać zdobywa (wraz z nagrodą pieniężną za „Królewską Nagrodę” za tego złoczyńcę) kolejny kawałek mapy ujawniający miejsce pochówku berła. Po drodze na mapie natrafiasz na liczne skrzynie ze skarbami.

Niektóre z tych skrzyń reprezentują różne wydarzenia zwiększające wrodzone zdolności bohatera, takie jak magiczna siła czy tygodniowy dochód; inne mogą zawierać jeden z ośmiu artefaktów, które same w sobie stanowią fragment mapy, oprócz nadania im własnych unikalnych mocy.

Podczas eksploracji gracz napotyka różne rodzaje stworzeń pochodzących z różnych kontynentów, z których niektóre można zrekrutować. Większość z tych stworzeń to znaczące ulepszenia w stosunku do normalnych sił ludzkich dostępnych dla gracza w zamku króla i są wymagane do pokonania silniejszych armii przeciwników. Jednak wraz ze wzrostem ich siły rośnie ilość złota wymagana do ich zatrzymania, którą należy płacić co tydzień.

King's Bounty
King’s Bounty

Chociaż prowizję gracza można podnieść na różne sposoby, np. utrzymywanie garnizonu sił w zdobytym zamku, jeśli jego koszty zbyt długo przewyższają jego dochody i skończą mu się pieniądze, armia go porzuci. Co więcej, każda z różnych jednostek armii ma albo pozytywne, neutralne, albo negatywne predyspozycje do innych. Armia złożona ze stworzeń, które „nie lubią” się nawzajem, obniża ich „morale”, czyniąc je znacznie mniej skutecznymi w walce.

I odwrotnie, rekrutowanie stworzeń, które mają do siebie pozytywne predyspozycje, zwiększa ich morale. Złożenie „idealnej” armii to kolejny otwarty aspekt gry.

King’s Bounty zawiera cztery klasy bohaterów do wyboru: Barbarzyńca, Rycerz, Paladyn i Czarodziejka. Każda klasa różni się magicznymi zdolnościami, początkową siłą oddziałów, naturalną zdolnością przywódczą i prowizjami (dochód na tydzień). Ponieważ nagroda króla jest zbierana za więcej złoczyńców, król może zwiększyć rangę bohatera. Ta ranga określa po części, jakie wojska bohater może rekrutować, a co ważniejsze, siłę atrybutów bohatera.

Walka w King’s Bounty ma miejsce podczas oblężenia okupowanego zamku lub walki z wędrującą armią na głównej mapie. Tury walki są proste: armia gracza porusza się jako pierwsza, a następnie armia przeciwnika. Armie są oparte na stosach, każdy jeden stos zajmuje jedno pole na planszy bitwy.

Stosy mogą reprezentować wszystko, od jednej jednostki kawalerii do tysięcy chłopów. Gracz może użyć kilku zaklęć przygód, używanych tylko w świecie lub zaklęć walki. Zaklęcia przygód umożliwiają poruszanie się do miast, zamków, tworzenie mostów, zwiększanie przywództwa (podniesienie kontroli), zatrzymywanie czasu na pewną liczbę ruchów, odnajdywanie złoczyńcy w zamku lub tworzenie stosu armii, jeśli gracz ma miejsce (natychmiastowa armia).

Podczas walki gracz może rzucić jedno zaklęcie na turę, które zadaje obrażenia za pomocą błyskawic, kuli ognia lub odwraca nieumarłych, może wskrzeszać martwych żołnierzy, teleportować przyjazną lub wrogą jednostkę do otwartej pozycji, zamrozić wrogą jednostkę, aby nie mogła się ruszyć, lub zwiększyć istniejący oddział poprzez klonowanie.

Mój poprzedni artykuł: Red Faction rewolucja Czerwonej Frakcji
Zapraszam również na GOG.com aby zakupić grę: King’s Bounty: The Legend

OldSchoolGames

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Post comment