Początek pięknej serii – Battlefield 1942

Battlefield 1942 osadzona w realiach II wojny światowej gra komputerowa z gatunku FPS, stworzona przez szwedzkie studio Digital Illusions CE i wydana przez Electronic Arts w 2002 roku. To pierwsza gra z serii Battlefield. Można w nią grać w trybie single player oraz multiplayer.

W „Battlefield 1942” gracze wcielają się w żołnierzy jednego z pięciu krajów, które brały udział w II wojnie światowej. Gra udostępnia graczom różnorodne pojazdy oraz pięć rodzajów piechoty. Rozgrywka toczy się na mapie odpowiadającej rzeczywistym bitwom, które toczą się na jednym z czterech pól bitewnych – Afryce Północnej, Froncie Zachodnim, Froncie Wschodnim i Pacyfiku. Gra, w której gracze są podzieleni na dwie drużyny (sojusznicy i państwa Osi) kładzie nacisk na współpracę graczy, ponieważ cel gry, czyli sprowadzenie punktów przeciwnej drużyny do zera, jest osiągany głównie poprzez utrzymanie takiego stanu. Znany jako punkt kontrolny na mapie, może być również używany jako punkt odrodzenia dla graczy i sprzętu wojskowego oraz w mniejszym stopniu do zabijania żołnierzy wroga.

Battlefield 1942
Battlefield 1942

Battlefield 1942 spotkał się z przychylnym przyjęciem krytyków, chwalono efekty wizualne i tryb gry wieloosobowej, a rozgrywkę dla jednego gracza oceniano negatywnie. Jest laureatką czterech nagród School of Interactive Arts and Sciences. W grze pojawiły się dwa dodatki: droga do Rzymu oraz tajna broń II wojny światowej. Droga do Rzymu rozszerza grę o bitwy z kampanii włoskiej i pozwala grać po stronie Włoch i Wolnej Francji. Tajna broń II wojny światowej zapewnia graczom prototypową i eksperymentalną broń II wojny światowej.

W Battlefield 1942 gracz będzie sterował żołnierzem z jednego z pięciu krajów, które brały udział w II wojnie światowej: Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Związku Radzieckiego, Niemiec i Japonii. Gracz posługuje się klawiszami WASD do sterowania wybraną postacią, myszka służy do poruszania wizjerem.

W grze żołnierze podzieleni są na pięć frakcji: zwiadowcy, szturmowcy, żołnierze przeciwpancerni, medycy i inżynierowie. Zwiadowca wyposażony jest w karabin snajperski i lornetkę, jego specjalnością są operacje dalekiego zasięgu. Szturmowcy mogą korzystać z ręcznych karabinów maszynowych lub karabinów automatycznych, przeznaczonych do bezpośredniej walki z wrogiem. Żołnierze przeciwpancerni posiadają granatnik przeciwpancerny, który służy do niszczenia pojazdów. Sanitariusz wyposażony w pistolet maszynowy może leczyć siebie i swoich sojuszników. Z drugiej strony inżynierowie mogą kłaść miny i materiały wybuchowe, a także naprawiać pojazdy i stałą broń.

W grze gracze mają okazję dowodzić 35 różnymi pojazdami – są to pojazdy transportowe, czołgi, bombowce, myśliwce, lotniskowce, okręty podwodne, pancerniki i niszczyciele. Żołnierze mogą używać spadochronów, aby wyskoczyć z samolotu.

Rozgrywka toczy się na 16 dużych mapach (największa powierzchnia to 4 kilometry kwadratowe), z których 4 mapy to jedna z czterech scen wojny. W Europie Zachodniej gracze walczą z Bocaquisem na plaży Omaha i biorą udział w operacji Market Garden i ofensywie w Ardenach. Front Wschodni obejmuje bitwę pod Charkowem, bitwę pod Stalingradem, bitwę pod Kurskiem i bitwę o Berlin. Kampania północnoafrykańska obejmowała operację Tomahawk i bitwę pod Ghazala, bitwę pod Tobrukiem i bitwę pod Alamein. Na Pacyfiku gra symuluje bitwy na Wyspie Wake, Wyspie Midway, Wyspie Guadalcanal i Iwo Jimie. W bitwie może wziąć udział do 64 graczy.

Battlefield 1942
Battlefield 1942

W głównym wieloosobowym trybie podboju celem obu stron konfliktu jest zajmowanie wyznaczonych przez wroga punktów kontrolnych, które zapewniają „bilety” na odrodzenie poległych żołnierzy. Flagi są również punktami odrodzenia, a ich utrata zmniejszy liczbę dostępnych „biletów”. Drużyna, która nie może wskrzesić żołnierzy, przegrywa. Poza trybem podboju dostępne są także przechwycenie flagi, drużynowy deathmatch i kooperacja.

Oprócz rozgrywek wieloosobowych dostępny jest również tryb dla pojedynczego gracza, w którym gracze współpracują z żołnierzami sterowanymi przez komputer. Podzielony jest na cztery krótkie kampanie, każda z czterema mapami, w każdej kampanii należy wykonać 12 misji wyznaczonych dla gracza.

Według danych z agregatora GameRankings, Battlefield 1942 zostało ciepło przyjęte przez krytyków, że średnią oceną około 89% najwyższej oceny. Grafika jest chwalona: Martin Taylor z Eurogamer uważa, że ​​jest idealna, ale jednocześnie krytykuje wysokie wymagania i niestabilność gry. Steve Butts z IGN twierdził, że chociaż grafika Battlefield 1942 i Doom 3 nie pasowała do siebie, obiekty w niej wyglądały na bardzo szczegółowe.

Pod względem rozgrywki Sal Accardo z portalu GameSpy pochwalił sporą liczbę pojazdów, ale zwrócił uwagę, że gra nie jest tak realistyczna jak Operation Flashpoint: Cold War Crisis, która ma te same zalety. Martin Korda z magazynu „PC Zone” pozytywnie ocenił tryb multiplayer, a zwłaszcza balans profesji żołnierza. Sal Accardo twierdzi, że łatwo jest znaleźć dostępne serwery, a także pozytywnie wspomina o bitwach morskich czy lądowaniach na spadochronach. Scott Osborne z GameSpot skrytykował duże obciążenie serwera. Ponadto ocena trybu dla jednego gracza jest również bardzo słaba – zwłaszcza Martin Taylor skrytykował nieuczciwe zachowanie sztucznej inteligencji i jej taktyczne braki.

Battlefield 1942 wygrał cztery kategorie nagród Amerykańskiej Akademii Interaktywnych Sztuk i Nauk: Gra Komputerowa Roku, Gra Roku, Innowacja Gier Komputerowych i Wybitne Osiągnięcie w Grach Online (Wybitne Osiągnięcie w Grach Wieloosobowych) oraz w Szwecji, kraj, w którym gra została wyprodukowana, zdobył nagrodę dla najlepszej szwedzkiej gry dekady w szwedzkim przemyśle gier. Ponadto IGN i GameSpy również go polecają.

Zapraszam do zapoznania się z moim poprzednim artykułem: Powrót Marine w Doom II: Hell on Earth

Źródło: Wikipedia

OldSchoolGames

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Post comment