Symulator wyścigów Gran Turismo

Gran Turismo zostało pierwotnie wydane w Japonii i Europie jako Gran Turismo: Real Driving Simulator, symulacja wyścigów wideo opracowana przez Polys Entertainment i wydana przez Sony Computer Entertainment w 1997 roku na konsolę PlayStation. Zaprojektowany przez Kazunoriego Yamauchiego zespół twórców gry został później założony jako Polyphony Digital. To pierwszy tytuł z serii Gran Turismo.

Po pięciu latach rozwoju, gra została dobrze przyjęta przez publiczność i krytyków – do marca 2013 roku na całym świecie sprzedano 10,85 miliona egzemplarzy (stając się najlepiej sprzedającą się grą na PlayStation), a średni wynik w Total Game Rankings wynosi 95%, co czyni ją najwyżej ocenianą wyścigową grą wideo, gdy witryna została zamknięta w 2019 roku. Wiele publikacji chwaliło ją jako jedną z najlepszych gier wideo wszech czasów. Gra zapoczątkowała serię i zrodziła ponad 10 produktów pochodnych i sequeli.

Gran Turismo
Gran Turismo

Gran Turismo to gra wyścigowa. Gracze muszą sterować samochodami, aby rywalizować z kierowcami sztucznej inteligencji na różnych torach. Gra wykorzystuje dwa różne tryby: Arcade Mode oraz Simulation Mode (PAL i japońska wersja trybu Gran Turismo). W trybie zręcznościowym gracze mogą dowolnie wybrać trasę i pojazd, którym chcą się poruszać. Wygraj wyścig, aby odblokować więcej samochodów i torów.

Jednak tryb symulacji wymaga od graczy zdobycia różnych poziomów praw jazdy, aby zakwalifikować się do zawodów, a także zdobywać punkty (pieniądze), trofea i samochody-nagrody, wygrywając mistrzostwa wyścigowe. Wygranie określonych mistrzostw odblokuje również wideo i kilka dodatkowych utworów demonstracyjnych. Punkty można wykorzystać na zakup dodatkowych pojazdów oraz części i dostosowań.

Gran Turismo zawiera 140 samochodów i 11 torów (oraz ich odwrócone wersje). Dwa samochody Hondy NSX z 1992 roku zostały włączone do japońskiej wersji, ale zostały usunięte z wersji północnoamerykańskiej i europejskiej. Jest też Chevrolet Corvette z 1967 roku i roadster Mazda z 1998 roku, który ma tylko tryb zręcznościowy.

Gra rozwijała się pięć lat. Kazunori Yamauchi powiedział, że rozwój Gran Turismo rozpoczął się w drugiej połowie 1992 roku. Yamauchi dodał również, że w tym samym czasie pomagało mu tylko siedem do piętnastu osób. Ponieważ Motor Toon Grand Prix 2 był wciąż w fazie rozwoju, niektórzy ludzie dołączyli do zespołu programistów po ukończeniu Motor Toon Grand Prix 2, co umożliwiło im stworzenie Gran Turismo.

Gran Turismo to pierwsza gra zaprojektowana z myślą o pełnym wsparciu kontrolera PlayStation DualShock. Kiedy Gran Turismo zostało wydane w Japonii, Polyphony Digital nadal było zespołem deweloperskim Sony Computer Entertainment. Studio powstało w kwietniu 1998 roku, kiedy gra nie miała jeszcze premiery na Zachodzie. Yamauchi szacuje, że Gran Turismo wykorzystuje około 75% maksymalnej wydajności PlayStation.

Mój poprzedni artykuł: Myth: The Fallen Lords król RTS’ów ?

OldSchoolGames

Share

2 komentarze

  1. Oj grało się 😀. W pierwszej części gry cztery litery woziłem Mitsubishi 3000 GT, który jak pamiętam był najszybszym autem w grze. Wróciłbym do tej gry na PS4 ale te licencje…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Post comment