Wolfenstein 3D – ojciec strzelanek 3D

Wolfenstein 3D – strzelanka FPS, wyprodukowana przez id Software i wydana przez Apogee Software 5 maja 1992 roku. Firma Muse Software wydała sequele Castle Wolfenstein i Beyond Castle Wolfenstein na platformę Apple II odpowiednio w 1981 i 1984 roku.

Wolfenstein 3D podzielony jest na dwa zestawy po trzy akty: „Escape from Castle Wolfenstein”, „Operation: Eisenfaust” i „Die, Führer, Die!” Służą one jako główna trylogia, a druga trylogia nazywa się „The Nocturnal Missions” obejmują „A Dark Secret”, „Trail of the Madman” i „Confrontation”. Bohaterem jest William „B.J.” Blazkowicz, polsko-amerykański szpieg. Gra opowiada o jego wysiłkach zmierzających do zniszczenia nazistowskiego reżimu. W „Ucieczce” Blazkowicz został schwytany podczas próby odnalezienia planu operacji Eisenforst (Żelazna Pięść) i został uwięziony w niemieckiej kwaterze głównej, skąd musiał uciekać. „Operation: Eisenfaust” opowiada o swoim odkryciu i frustracji nazistowskiego planu stworzenia armii nieumarłych mutantów w zamku Hollehammer, a w „Die, Führer, Die!”. Zinfiltrował bunkier w pobliżu Reichstagu i zakończył walkę z Adolfem Hitlerem, ubranym w kombinezon robota wyposażony w cztery działa łańcuchowe.

W Wolfenstein 3D wcielasz się w Williama „BJ” Blazkowicza, amerykańskiego szpiega, który musi zinfiltrować okupowaną przez nazistów Europę, by walczyć z nazistami.
Wolfenstein 3D

Nocna misja jest prequelem opowieści o niemieckim planie wojny chemicznej. „Mroczny sekret” opowiada historię naukowca zajmującego się bronią, który przeprowadza wstępne polowanie w ośrodku badawczym broni. „Droga szaleńca” odbyła się w zamku Erlangen, gdzie celem Blazkowicza było znalezienie mapy i planu wojny chemicznej. Opowieść kończy się „konfrontacją”, której tłem jest zamek Offenbach, gdzie konfrontuje się z nazistowskim generałem stojącym za inicjatywą wojny chemicznej.

W budynku ukryte są tajne przejścia i magazyny, w których znajdują się przedmioty niezbędne do przetrwania, takie jak amunicja i apteczki. Wolfenstein 3D został wydany jako gra shareware, która zawiera tylko jedną część – Escape from Wolfenstein, która składa się z dziesięciu poziomów. Wersja płatna składa się z trzech części i zawiera również dziesięć poziomów. Następnie wydano trzy kolejne odcinki, zwane misjami nocnymi, które wydarzyły się przed pierwszymi trzema odcinkami.

W grze jest łącznie sześćdziesiąt poziomów. Każda misja ma ukryty poziom, którego nie musisz odkrywać i ukończyć, aby ukończyć grę. Dostępny jest tylko tryb dla jednego gracza. W pełnej wersji gry dostępne są cztery bronie, pięciu zwykłych wrogów i bossów na ostatnim poziomie każdego odcinka. Dodatkowo na jednym z ukrytych poziomów, imitującym szachownicę w grze Pac-Man, za graczem gonią nieumarłe duchy.

Wolfenstein 3D to strzelanka FPS stworzona przez id Software.
Wolfenstein 3D

Oprócz oryginalnej wersji, działającej pod systemem operacyjnym DOS, oficjalna wersja gry może być używana na następujących platformach: Macintosh, Acorn Archimedes, 3DO, Atari Jaguar, GameBoy Advance, SNES, Apple IIGS, PlayStation 3, Xbox 360, iPhone’a. id Software zauważyło komercyjny sukces gry i stworzyło grę „Spear of Destiny”, która również została wydana w 1992 roku. Gra jest zwykle uważana za trójwymiarowy prequel Wolfensteina 3D, chociaż analiza fabuły pokazuje, że jej akcja miała miejsce między drugim a trzecim aktem tej gry.

Wolfenstein 3D osiągnął znaczący sukces komercyjny i jest powszechnie uważany za jedną z najlepszych gier wideo wszech czasów. Zdobył wiele nagród i do końca 1993 roku sprzedał się w ponad 200 000 egzemplarzy. Jest znany jako „ojciec strzelanek 3D” i jest powszechnie chwalony za popularyzację gatunku strzelanek pierwszoosobowych i wyznaczanie standardów szybkiej akcji i postępu technologicznego dla większej liczby gier tego gatunku, a także udowodnił wykonalność modelu publikacji shareware. FormGen opracował dwa inne odcinki do gry, a Apogee wydało ponad 800 poziomów stworzonych przez fanów. Id Software nigdy nie wróciło do serii, ale przed wydaniem kodu źródłowego za darmo w 1995 roku, licencjonowało silnik do wielu innych gier.

Inne artykuły podobne do tego: Return to Castle Wolfenstein

OldSchoolGames

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Post comment